Investoinnilla kohti kestävämpää tulevaisuutta

Ihmiskunta on viime vuosikymmeninä herännyt entistä voimakkaammin pohtimaan kysymystä luonnonvarojen riittävyydestä. Luonnonvarojen rajallisuus sekä kasvavasta kulutuksesta aiheutuvat ympäristövaikutukset pakottavat pohtimaan kaikkia keinoja materiaalitehokkuuden edistämiseksi. Materiaalitehokkuus on tärkeässä roolissa myös kiertotaloudessa, jossa materiaaleja hyödynnetään tehokkaasti ja niiden arvo säilytetään mahdollisimman pitkään. Materiaalitehokkuuteen panostettaessa ympäristövaikutusten ohella myös kustannukset vähenevät ja kilpailukyky paranee. Tehokkuus ei kuitenkaan aina tarkoita vain entistä enemmän tekemistä entistä vähemmillä resursseilla. Kyse on ensisijaisesti toiminnan optimoinnista. Sen osoittaa Korsnäsläinen K Hultholm Oy, joka toimii elintarvikealalla jo 80 vuoden kokemuksella. Yritys lajittelee ja pakkaa paikallisten kasvihuoneviljelijöiden tuotteita, ja toimittaa niitä edelleen. Suurimpia asiakkaita ovat tukkuliikkeet.

Yhtiön suurin omistaja ja toimitusjohtaja Niclas Hultholm vetää vihannesalan perheyritystä jo kolmannessa polvessa. Yritys on investoinut uuteen linjastoon, joka otettiin käyttöön tämän vuoden helmikuussa. Linjasto lajittelee ja punnitsee tomaatit entistä tarkemmin ja nopeammin.

– Olemme olleet äärimmäisen tyytyväisiä investointiin. Meillä oli suuret odotukset uudelle linjastolle, mutta tehokkuus yllätti meidät silti, kertoo Hultholm.

Mies hymyilee
Perheyrityksen toimitusjohtaja Niclas Hultholm on enemmän kuin tyytyväinen investointiin.

Kestävä ympäristö ja talous kulkevat käsi kädessä  

Kilpailu on vihannesalalla kovaa, eikä tehottomuuteen ole varaa.  Siinä, missä tuotannon määrään vaikuttaa lähinnä auringonpaisteen ja kasvihuoneneliöiden määrä, vihannesten kysynnän määrä vaihtelee huomattavasti. Kysyntä on kesäkuukausina vilkasta, mutta laantuu usein talvea kohti. Tammikuussa ihmisten pyrkimys terveelliseen elämäntapaan virvoittaa vihannesten kysyntää. Lisäksi maailmantilanteella ja muilla trendeillä on suuri vaikutus kysyntään.

– Pandemiatilanteen alkumetreillä kysyntä ravintolapuolella lakkasi lähes täysin. Sen sijaan kotimaisten vihannesten kuluttajakysyntä kasvoi. Ravintoloiden avautuessa trendi on kääntymässä toisin päin. Onneksi julkiset toimijat, kuten kunnat ovat entistä valveutuneempia kotimaisuuden suhteen, pohtii Hultholm.

Varsinkin hiljaisina aikoina on todella tärkeää, että punaisempi tomaatti lähtee ensimmäisenä kohti asiakkaita. Näin ehkäistään hävikkiä. Hävikin vähentäminen on puolestaan olennaista sekä yhteisen ympäristömme, että pakkaamon ja tuottajien talouden kannalta.

Vihannes ei säily laadukkaana viikkokaupalla, mikä tekee koko elintarvikeketjun tehokkuudesta alan elinehdon. Vaikka tuotetta myydään tukkuliikkeille, loppupeleissä kysynnän määrittelee kuluttajakäyttäytyminen. Pakkaamon kannalta on siis tärkeää, ettei tavara jää varastoon myöskään tukkuliikkeeseen, vaan liikkuu tehokkaasti aina kuluttajalle asti.

Uusi linjasto pystyy punnitsemaan laatikot tarkasti siten, että laatikossa on vaaditut viisi kiloa, eikä juuri sen enempää. Näin ollen viljelijä saa ikään kuin samoista kiloista enemmän kiloja, ja niin sanottu taloudellinen hävikki pienenee. Viljelijät ovat yritykselle tärkeä sidosryhmä, jonka kanssa yritys jakaa samat intressit. Viljelijöiden vaihtuvuus on pientä, ja heidän luottamuksensa on yritykselle tärkeää.

 – Ilman heitä työmme on turhaa, Hultholm toteaa.

Luonnonvarojen rajallisuus on otettava huomioon myös investointia tehdessä. Kaikkea ei aina tarvitse ostaa uutena. Hultholmin linjastossa uutta on vain linjaston elektroniikka. Mekaaniset osat ovat peräisin vanhasta linjastosta parin kymmenen vuoden takaa. Hyvällä huollolla ja hoidolla mekaaniset osat ovat kestäneet aikaa. 

Tomaattipakkauksia linjastolla
Tekniikan avulla punnitseminen on huipputarkkaa. Tarkka punnitus on avain taloudelliseen tehokkuuteen.  

Optimoitua työtä tunteja vähentämättä

Investointi ei ole suinkaan tehnyt työntekijöitä turhiksi, vaan työtuntien tarve on jopa vähän kasvanut. Työntekijöitä yrityksessä työskentelee vuositasolla 19, mutta kesällä sesongin ollessa kuumimmillaan, saattaa olla jopa 30 työntekijää. Työtuntien tarve on itseasiassa jopa jonkin verran noussut investoinnin myötä, sillä yritys on voinut ottaa vastaan enemmän tavaraa, kuin normaalisti. Tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä yritys on kyennyt pakkaamaan 30 % enemmän tomaatteja, kuin tavallisena vuonna. Lisäksi työntekijät ovat voineet keskittyä työtehtäviin, joissa tarvitaan ihmisen silmää tai kättä.

– Työllistämme ihmisiä noin kolmenkymmenen kilometrin säteellä. Henkilökuntamme vaihtuvuus on hyvin pientä, kausityöntekijätkin usein palaavat yritykseen vuosi toisensa jälkeen, Hultholm kertoo.

Tuotantotilaa
Tomaatin värillä on väliä. Asiakkailla on erilaisia toiveita tomaatin värin suhteen, minkä lisäksi väri kertoo tomaatin kypsyydestä.

Uuteen linjastoon on myönnetty investointitukea Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta.

Kommentointi on suljettu.

Website Powered by WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: